Opvallend voordelig!

De beste laadpassen voor elektrische auto’s

Nu er met de dag steeds meer elektrische auto’s over de wegen rijden, neemt ook het gebruik van laadpassen toe. Door de verbeterde actieradius kunnen elektrische auto’s tegenwoordig ook voor langere afstanden worden ingezet en zelfs voor trips naar het buitenland. Maar dan is het wel noodzakelijk om de accu geregeld onderweg op te kunnen laden bij openbare laadpalen. Als je het al een keer gedaan hebt, weet je dat het ontzettend gemakkelijk is. Op deze blog loodsen we je er zo doorheen en bespreken we de punten waar je op moet letten.

Laadpassen voor openbare laadpalen

Tegenwoordig vind je bij bijna ieder tankstation ook een elektrisch laadstation. Bij de nieuwere modellen elektrische auto’s staan de locaties van deze laadpalen vaak zelfs weergegeven in de navigatie van de auto. Zo zie je exact waar oplaadpunten beschikbaar zijn op jouw route. Maar hoe werkt dat nu precies en wat heb je nodig om bij een laadstation te kunnen laden?

Welke snellaadpaal is voor mijn auto geschikt?

Allereerst kijk je naar hoeveel kW DC (gelijkstroom) de boordlader van jouw auto kan snelladen en kies je de juiste laadpaal. Stel het maximale laadvermogen, of in de volksmond laadsnelheid genoemd, van jouw auto is 110 kW DC en je gaat laden bij een laadpaal van 50 kW DC, dan duurt het snelladen dus langer dan dat je bij een laadpaal gaat laden van 150 kW DC. Het is wel goed om te weten dat de auto ‘de baas’ is. Ook al is het maximale laadvermogen van jouw auto 50 kW DC en laad je bij een laadpaal van 150 kW DC, dan zal jouw auto niet sneller laden dan de omvormer aankan.
Eigen laadkabels hoef je hiervoor niet mee te nemen, aangezien voor snelladen vrij dikke kabels gebruikt worden die bevestigd zijn aan de laadpaal. Het enige wat je verder nog nodig hebt is een laadpas.

Welke laadpas heb ik nodig?

Sinds de opkomst van elektrische auto’s zijn er genoeg bedrijven die daar handig op inspelen door laadpassen aan te bieden. Er zijn maar weinig laadstations die met pin- of creditcard werken, dus een laadpas is zeker aan te raden. Je gebruikt een pas zowel voor het opstarten van het laden als voor het betalen. Er zijn laadpassen met en zonder abonnement, maar snelladen langs de snelweg is net als gewoon tanken wel prijzig.

Gratis laadpassen

Welke laadpas het beste bij jou past, hangt af van of je voornamelijk thuis of onderweg oplaadt en of je zakelijk of privé rijdt. Heb je thuis een laadpaal, dan is een laadpas zonder abonnement voordeliger. De prijzen van het snelladen langs de snelweg zijn dan wel hoger, maar dan ben je alsnog goedkoper uit dan met een vast maandelijks abonnementsbedrag. Het is een ander verhaal als je ‘on the road’ of bij andere openbare laadpalen moet laden. Dan is een abonnement voordeliger.

Er zijn ook nog laadpassen die voor zakelijke rijders handig zijn. Shuttel is een grote speler op dit vlak en een van de voordelen is dat er maandelijks één factuur in je mailbox komt waar alle kosten op staan en die je in één keer achteraf kunt betalen. Dit scheelt natuurlijk enorm voor de boekhouding waar je anders allerlei losse bonnetjes in zou moeten voeren.

ANWB laadpas

De ANWB biedt zowel laadpassen aan met als zonder abonnement. Met een gratis laadpas, zonder abonnement, betaal je per laadsessie € 0,34 en dan de standaard € 0,38 per kWh in Nederland. Voor een abonnement bij de ANWB betaal je maandelijks € 3,99. Met een abonnement betaal je geen transactiekosten van€ 0,34 per laadsessie, maar nog wel de kosten van de laadsessie. Tank je dus vaker dan 12 keer per maand aan een openbare laadpaal, dan is een abonnement voordeliger.

Laadpassen voor in het buitenland

De laadpassen van de ANWB kunnen gebruikt worden bij meer dan 100.000 openbare laadpalen door heel Europa. Buiten Nederland maar binnen Europa betaal je per laadsessie transactiekosten van € 0,69. In het buitenland is het elektrisch laden aan een openbare laadpaal vaak duurder dan in Nederland. Dit komt door de grote prijsverschillen aangezien elke laadpaalbeheerder vrij is zijn eigen prijzen te hanteren. Zo loop je met veel laadpassen dus het risico op hoge rekeningen.
Maar de ANWB heeft er daarom ook voor gekozen om in het buitenland een vast tarief per kWh te hanteren zodat je met een laadpas van de ANWB niet voor verrassingen komt te staan. Lees hier meer over de tarieven in het buitenland.

Deel dit bericht :

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Geschreven door
Wij maken gebruik van cookies om de gebruiks­­vriendelijkheid van onze website te verbeteren. Daarnaast kunnen we je hierdoor gerichte content bieden op onze websites, via onze andere kanalen en andere media. We onthouden je keuze zodat je niet iedere keer dat je onze website bezoekt deze vraag te zien krijgt. Naast het accepteren van de cookies, kan je de cookies ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingenPrivacy statement